Wednesday 21 October 2020

TTC Journey : Polips

 Assalamualaikum & Selamat Sejahtera...

( 06 Julai 2020 )

Kunjungan pertama kami ke Sophea Fertility selepas lama bertapa di rumah sepanjang COVID19. Kali ini kita buat TVS macam biasa untuk doktor check image yang disyaki polips dalam rahim kita. Dalam hati kita sebenarnya sudah berdebar-debar sangat dah. Harapnya dipermudahkan urusan kami pada hari itu.

Lepas TVS, Doktor Norazlin confirm kan memang image itu adalah polips. Doktor cadangkan untuk buangkan polips tersebut sebelum proses IVF dimulakan. Sebabnya kebarangkalian berjaya IVF akan menyusut jika polips tu tidak dibuang. Polips mengganggu embrio untuk menempel ke rahim. So, tanpa tangguh masa, kami bersetuju dengan cadangan doktor. Tarikh 02 Julai 2020 dipilih oleh Doktor Norazlin untuk operation di CENGILD G.I MEDICAL CENTRE (CGI), NEXUS@BANGSAR SOUTH! 

Segala surat-surat kebenaran kami tandatangan. Nurse berikan kami ubat lawas untuk dimakan pada 1 hari sebelum operation. Untuk kosongkan perut serta usus. Pada masa yang sama juga kita dinasihatkan untuk berpuasa pada hari kejadian. Kami mohon doktor untuk lakukan laparoscopic juga, untuk check keadaan tiub follopio. Harapnya tiada block atau bengkak. Harapnya tidak perlu dibuang tiub kita ni... Sedih ooo bila kenangkan nak operate nanti... Untuk kos TVS+Doctor Consultation+ubat lawas di Sophea Fertility pada hari itu adalah RM255.00. Alhamdulillah, masih dalam budget kami.

Kemudian Doktor Norazlin sediakan kami surat untuk lakukan swab test Covid19 di Cengild G.I Medical Centre (CGI), Nexus@Bangsar South. Selepas selesai di Sophea Fertility kami terus ke sana. Sepanjang perjalanan tu memang berdebar giler la. Rasa macam tak berpijak di bumi yang nyata je!!!! Proses swab test Covid19 ni tak ambik masa yang lama pun, maybe tak sampai 5 minit pun. Cuma start register hingga settle swab test tu ambik masa 30 minit la juga. Untuk makluman korang, kos register + swab test Covid19 di Cengild G.I Medical Centre (CGI) sebanyak RM392.00. Banyak kan??? Tapi jangan risau, kalau result korang -VE, duit korang dikembalikan semula kecuali kos registration tu je tak dikembalikan. Kalau result korang +VE, duit tu tidak dikembalikan. Dalam kepala kami bukan pasal duit tu je tapi benda pentingnya moga result swab test Covid19 ni NEGATIVE! Risau oooo...

Lepas settle semua perkara tu, kami berangkat pulang ke Kampar! Malas nak jalan-jalan sangat musim Covid19 ni... Mencari penyakit namanya!!!

Terima kasih korang semua sudi baca entry kita kali ni. Mohon korang semua doakan agar usaha serta doa kami untuk zuriat kami pada kali ini dipermudahkan, dipermurahkan serta dimakbulkan... Amiiiinnnnn... 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen di sini...
Insya Allah sepantasnya kita Blogwalking ke Blog awk pula...
Thanks a lot!