Thursday 12 November 2020

TTC Journey : Polips dan Laparoscopic

(Part 2 : 09 Julai 2020)

Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Kenapa ada part 2 pulak? Sebab cerita pada kali ini panjang giler... Kalau 1 entry panjang sangat, nanti korang bosan pulak! Oklah, kita sambung semula cerita... Kalau korang blur, baca dulu entry sebelum ini tau...

TTC Journey-Welcome to Cengild G.I Medical Centre (CGI)

Kalau diikutkan jadual kita masuk OT dalam jam 3petang tapi macam lewat sikit 30 minit sebab sebelum turn kita, ada turn sorang lagi. Kes sama juga, buang polips! Tapi pasangan suami isteri tu memang sempoi giler, isteri die happy2 je. Rupa-rupanya sebelum ini isteri die pernah operate apendiks. Patutlah cool jer... Kita yang 1st time ni, seminggu sebelum operate dah pikir macam-macam! Hehehehhehe...

Nurse datang kepada kami dah minta kita bersiap. Time ni memang rasa macam nak menangis, nak peluk suami erat-erat! Nak minta maaf sangat-sangat, nak bagi wasiat bagai... Drama queen tak???? Tapi itulah yang bersarang dalam kepala dan hati... Nurse dalam 4 orang datang kepada kami, get ready nak tolak katil ke OT.. Pandangan suami kita time tu sayu je... Nurse cakap tempoh operation paling lama 2 jam je! Suami cakap pada kita "Bi tunggu kat luar ni ye. 2 jam je, kejap je" sedih oooo... Dah la time tu suami langsung tak lunch lagi...

Nurse tolak kita ke OT, laju giler... Sempatlah kita jeling suami kejap. Sebelum sampai ke OT, banyak procedure. Macam-macam benda disoalnya. Sejuk tu tak payah cakap lah!!! Kita menunggu turn lagi sebab doktor masih tak selesai dengan patient sebelum kita tu. Dalam 15minit macam tu, datang doktor lelaki cina, rupanya die pakar bius. Die perkenalkan diri die, explain tentang procedure bius nanti sebelum dan semasa operation. Sambil-sambil Pakar Bius tu berbual dengan kita, sambil-sambil die mencari urat untuk injection ubat. Confirm la doktor tu takkan jumpa urat kita time tu!!! Memang macam tu lah diri kita ni, nampak je jarum terus segala urat tu tenggelam... Lastly doktor bius tu jupe urat halus kita dan siap cakap kalau tempat dia cucuk tu sakit sikit sebab situ je dia jumpa urat dan port sesuai dicucuk. Dan memang sakit giler!!! Terketar-ketar dan kebas giler kita time tu.. Terangkat punggung kita time doktor tu cucuk. Rasa nak meraung kat situ jugak!

Kemudian Doktor Norazlin datang kepada kita. Explain tentang operation pada masa itu. Rupa-rupanya pada hari itu, Doktor Norazlin akan menjalankan 2 operation iaitu membuang polips dan juga laparoscopic! Doktor Norazlin beritahu, die akan buang tiub kita yang tersumbat tu. Waktu tu terasa macam jantung kita kena sentap tau! Tercabut! 

"Boleh tak doktor check dulu betul tak tiub saya tu tersumbat. Langsung tak boleh berfungsi. Kalau betul memang tersumbat, memang takde cara lain, xpelah kalau Doktor nak buang. Tapi kalau ok lagi, tolong jangan buang. Doktor tolong check dulu..." 

Itu ayat yang keluar dari mulut kita. Doktor hanya senyum sahaja. Doktor bgtau kita, sebab die perlu buang tiub follopio kita tu sebab sebagai persediaan IVF kelak. Tiub yang tersebut akan menyebabkan 1 cecair terhasil yang menghalang penempelan embrio nanti... Kita paham tapi kita cakap lagi kalau boleh tolong check dulu. Sebab kita tak percayakan result HSG sebelum ni. 

Menunggu turn lebih kurang 20 minit, kemudian kita ditolak masuk ke Operation Theatre. Dalam itu ada banyak lampu. Lebih kurang ada 6 orang nurse yang memakaikan pelbagai wayar dan mesin di badan dan tangan kita. Kemudian Doktor Bius datang dan kita pun diberi oksigen, dalam kiraan 1..2...pengsan!!!!

To be continue... 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen di sini...
Insya Allah sepantasnya kita Blogwalking ke Blog awk pula...
Thanks a lot!